Tunteiden hallinnasta

Tunteet tulevat ja menevät kuin pilvet. Pikkulapsihan voi pillahtaa itkuun ja parin hetken päästä hän on taas yhtä hymyä. On siis hyvä muistaa, että ikävinkään tunne ei kestä ikuisuutta. 

Tunteita on välillä vaikea tajuta. Niiden tehtävänä on kertoa siitä, miten suhtaudumme ympäristöömme ja itseemme. Tarkkailemalla toisten ilmeitä ja eleitä voit aavistella, mitä he ajattelevat. Koska kukaan ei pysty lukemaan ajatuksia, niin omista tunteista kertominen selvittää monta jumiutunutta tilannetta.

 

 

Ehkäpä SDG*tunnekartta auttaa sinua pärjäämään vähän paremmin tunteittesi kanssa. Jo se helpottaa oloa, kun löydät mielessäsi myllertäville tunteille nimet.

Kun joku tunne iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta, on syytä ottaa aikalisä. Laske kymmeneen ja hengitä syvään. Silloin ehdit arvioida tilannetta ja tajuat mistä tunteesta on kyse.

Koska tunteet tosiaan ovat väliaikaisia, niin anna tunteen tulla ja vaimentua. Mieti mitä se mahtaa sinulle kertoa? Yrittääkö se juksata? Voit myös tutkailla kehosi tuntemuksia. Tunne voi hävitä nopeastikin, mutta joudut ehkä säätämään sen volyymia. Surun yli pääseminen kestää kauan.

 

 

Voit säädellä tunteen volyymia eri tavoilla:

• Hengitä sisään niin, että ilmaa menee keuhkojen pohjaan asti. Se tuntuu siltä kuin vähän lihoisit. Anna hengityksen tasaantua. Sitten voit varovasti pidentää uloshengitystä. Se rauhoittaa hermostoa.
• Tyynnyttele itseäsi vaikka sanomalla : “Ei mitään hätää.” Ajattelemalla muutat tunteitasi!
Voit puhua ajatuksiasi ensin vaikka lemmikillesi. Jotkut koodarit kertovat ongelmistaan näytön luona nököttävälle kumiankalle,
Kuuntele musiikkia – sillä on mieletön vaikutus tunteisiin. Se on melkein kuin hyvän kaverin vierellä kulkisi.
• Laske hartiat alas ja rentouta kasvojasi. Keho ja mieli toimivat yhdessä. Rentoutuminen auttaa.
Kosketus rauhoittaa – jopa seinään nojaaminen.

Kaikkeen ei kannata reagoida – ainakaan heti. Voit poistua hetkeksi paikalta. Joskus on syytä pitää mölyt mahassa vähän aikaa. Päästä höyryt ulos vasta sopivassa tilanteessa.

 

 

Lopuksi voit ilmaista tunteesi liikkeillä:

• Suun liike on puhetta, laulua – tai joskus huutoa.
• Käsien liike on kirjoittamista, piirtämistä tai musisointia.
• Koko kehon saat liikkeelle tanssimalla. Myös kävelylenkillä voit purkaa tunteita ja koota ajatuksia.

Anteeksianto itselle ja toisille nollaa tilannetta. Olet hyvä tyyppi, tuntui miltä tuntui!

 

 

 

Lähteet:
• Maxie C. Maultsby, Jr “Parempia tunteita – rationaalisen itse-erittelyn opas”
• Päivi Niemi “Hyvää mieltä & tunnetaitoja”
• Tia Isokorpi “Tunneoppia – parempaan vuorovaikutukseen”
• Anne-Mari Jääskinen – Sanna Pellicioni “Mitä sä rageet”
• P.Gudsson “TUNTEET-sanakirja”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s